• Aktualności
  • Kontakt
  • WYDAJ SWOJĄ TWÓRCZOŚĆ
     

    Gazeta Legnicka o szansach na szynową komunikację miejską w Legnicy

    Autor: Wieczorna
    FOTO: cc wikimedia

    Legnicka.eu

    Legnica, Niedziela, 5 Październik.

    Metro Legnica-czy powstanie?

    W ostatnich latach w Europie wiele się robi w celu wykorzystania kolei w ruchu miejskim. W wielu polskich miastach także jest to możliwe, a nawet opłacalne. Jednym z takich miast jest Legnica- ongiś mająca sieć tramwajową (w latach 1898 – 1969), którą zamknięto w momencie gdy przestarzałe technicznie tramwaje na jednotorowej, najeżonej mijankami sieci stały się przeszkodami dla ruchu kołowego. 

     

     

    Dziś jednak możliwym i koniecznym się wydaje powrót komunikacji szynowej w najważniejszej relacji tego miasta- na os. Piekary. Możliwe jest bowiem wykorzystanie układu linii kolejowych dla wprowadzenia naziemnego premetra- szybkiego kolejowego lekkiego pojazdu szynowego łączącego centrum miasta i największe legnickie osiedle Piekary (przystanek końcowy w okolicy ronda Niepodległości). W tym celu wykorzystana zostanie linia kolejowa Złotoryja- Legnica oraz Legnica- Jawor- Jaworzyna Śl. na odcinku Legnica Gł.- Legnica Piekary, a następnie konieczna jest budowa ok. 900 metrów toru do centrum osiedla Piekary. W ten sposób największy potok komunikacyjny w mieście zostanie w dużej części przejęty przez transport szynowy. Wadą tego rozwiązania jest ominięcie os. Kopernika, ale ogromny potok pasażerski do os. Piekary, nazywanego przez rdzennych mieszkańców sypialnią tego miasta, będzie w zupełności wystarczający. 
     

    W przyszłości możliwy jest rozwój systemu w kierunku ul. Chojnowskiej i Lotniczej, wykorzystując nieczynną już linię w kierunku Złotoryi. Możliwe jest wykorzystanie taboru o napędzie elektrycznym, bowiem większa część tej trasy już obecnie jest zelektryfikowana, a potrzebną trakcję elektryczną można pozyskać z demontażu zbędnego już odcinka Legnica Piekary- stacja Nowa Wieś Legnicka (przed laty wprowadzono pociągi aglomeracyjne kursujące z tej stacji przez os. Piekary do Lubina, po czym pozostała tylko trakcja do stacji postojowej Nowa Wieś Legnicka). 

    Koszt inwestycji wyniesie około kilkadziesiąt mln PLN w najtańszym wariancie opartym na trakcji spalinowej (10 mln- dobudowa brakującego odcinka torowiska, kilkanaście mln- koszt zakupu trzech nowych wagonów motorowych, 10 mln- poprawa stanu infrastruktry i budowa platform przystankowych). Konieczne jest stworzenie niezależnego operatora wyspecjalizowanego w obsłudze tej wewnątrzmiejskiej relacji. Może mieć on w początkowej fazie postać inwestora projektu, który póżniej przekształci się w przewoźnika kolejowego. 
     

    Pytanie tylko, kto przekona do jego realizacji władze miejskie, bowiem te na propozycje reaktywacji komunikacji szynowej patrzą dośc nieufnie, jakby za nic mając tendencje w sąsiednim RFN, gdzie przeprowadza się znacznie bardziej złożone inwestycje, jak np. wprowadzenie spalinowych pojazdów kolei regionalnej Vogtlandbahn na sieć tramwajową niemieckiego miasta Zwickau, co wymagało m.in. dobudowy na kilkukilometrowym odcinku trzeciej szyny (tramwaje miały tam inny 1000- mm prześwit toru niż kolejowy 1435 mm) i wyposażenia wagonów motorowych typu RegioSprinter w migacze, dzwonki tramwajowe i wiele innych urządzeń. Tam takie inwestycje nie budzą zdziwienia, natomiast w Polsce jest to wciąż szokiem dla wielu prowincjonalnych decydentów. Z racji relatywnie niewielkich nakładów inwestycyjnych i możliwości ich rozłożenia w czasie pieniądze nie powinny być aż tak wielkim problemem.
     

    Niewiele osób zauważa iż suma kilkadziesiąt mln to równowartość kosztów budowy 2-3 tys. metrów nowej drogi kołowej w obszarze zurbanizowanym, których wokół Legnicy powstało w ostatnich latach kilkanaście km. Proponowane źródła finansowania projektu to wkład miasta, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, wkład samorządu województwa, fundusze celowe, wkład rządu centralnego. Problem zdaje się leży gdzie indziej- w mentalności, zarówno po stronie władz samorządowych i centralnych, jak i zarządzających kolejami. Problemem jest także brak rynku przewoźników kolejowych małej średniej wielkości, którzy w sąsiedniej RFN są siłą napędową takich inicjatyw. 
     

    Adam Fularz 2002-2014
     

    dozw. uzytek do celów dydaktycznych


    Propozycje internautów:

    Ja bym jeszcze tą trase przedłużył dalej do końca osiedla i na drugim końcu do huty. Druga linia mogłaby mieć przebieg PN-PD. Np zaczynać się na północnym końcu miasta a nawet w Rzeszotarach i przez Dworzec Główny dalej na południe przez Legnica Piekary do stacji Nowa Wieś Legnicka która znajduje się koło Strefy.

    wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=352532

    A mi tam pomysł się podoba. Jeśliby przedłużli trasę do końca Piekar a nie tylko na rondo to już nie będzie przebiegać przez takie odludzia. Z całego osiedla napewno znalazłoby sie sporo osób które dojeżdzałyby do Centrum i PWSZ nie mówiąc o pracownikach huty jeśli i tam doprowadzilby linie. Byłby też dobrym sposobem na dostanie się bezpośrednio na dworzec gdzie możnaby się przesiąść np na pociąg do Wrocławia. wysiadając na przystanku Wrocławska w łatwy sposób możnaby dostać się na cmentarz. A z niego osoby z osiedla Ptasiego miałby ułatwiony dojazd do PWSZ. Mieszkańcy Zosinka też raczej by na tym skorzystali. Dotarliby bezpośrednio pod Carefour, do 7LO, do SP20. Jak dla mnie pomysł wart przemyślenia i stworzenia trasy północ-południe. 

    wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=352532

    W odpowiedzi przesłane pytania pragnę poinformować, że organizacja przewozów miejskich nie jest zadaniem Województwa Dolnośląskiego lecz Miasta Legnica (zgodnie z obowiązującymi przepisami). Samorząd Województwa jest organizatorem połączeń wojewódzkich a nasze działania koncentrują się na poprawie dostępności linii kolejowych o charakterze regionalnym - co częściowo może wpisywać się w funkcjonowanie transportu miejskiego. Należy jednakże podkreślić, że w rejonie Legnicy Województwo nie jest zarządcą infrastruktury kolejowej - odpowiada za to spółka "PKP Polskie Linie Kolejowe S.A." i to ona prowadzi prace remontowe i modernizacyjne.

     

    W rejonie Legnicy jesteśmy zainteresowani poprawą stanu i dostępności infrastruktury kolejowej. W związku z tym w przypadku rewitalizacji linii 137 (z Legnicy w kierunku Jaworzyny Śl.) będziemy wnioskować o budowę przystanku osobowego w rejonie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Legnicy oraz odtworzenie mijanki Nowa Wieś Legnicka - co umożliwi zwiększenie przepustowości i poprawi możliwości układania atrakcyjnej oferty przewozowej.

     

    W przypadku rewitalizacji linii 284 (z Legnicy w kierunku Jerzmanic Zdroju przez Złotoryję) będziemy wnioskować o budowę przystanku w rejonie ulicy Chojnowskiej. Ponadto w ramach prowadzonych konsultacji dotyczących modernizacji linii 289 (z Legnicy w kierunku Lubina) zgłosiliśmy potrzebę budowy przystanku w rejonie ulicy Modrzewiowej, co jest zbieżne z propozycją władz miejskich.

     

    Samorząd Województwa Dolnośląskiego jest zainteresowany poprawą stanu funkcjonowania linii kolejowych, otwarci jesteśmy również na wszelkie działania, które zwiększą atrakcyjność komunikacji kolejowej. Należy jednak zauważyć, że podstawowym czynnikiem determinującym ewentualny rozwój połączeń kolejowych jest stan infrastruktury kolejowej - bez osiągnięcia zadowalających charakterystyk (dopuszczalne prędkości, możliwości krzyżowania pociągów) nie uda się stworzyć atrakcyjnej oferty przewozowej, a zatem odpowiadającej na prawdziwe potrzeby mieszkańców.

     

    Agnieszka Zakęś

    Z-ca Dyrektora Departamentu Infrastruktury

    Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

    REKLAMA

    KOMENTARZE

    WYDANIA LOKALNE
    pokaż wszystkie PARTNERZY
    Zamojska Slupska.eu Dziennik WIeczorny.pl ZIelonogorska.pl Thorner.pl Zeitung Jeleniogorska.pl Datbiger Zeitung Kubuska,eu Kolobrzeska.pl Gazeta Łużycka Gazeta Warszawska Gazeta Gnieźnieńska Legnicka.eu Gazeta Grudziądzka Gazeta Tarnowska Lodzka Gazeta Radomska Łomżyńska Echa płockie Gazeta Białostocka Poselka.pl Stargard.eu Markuriusz polski
    Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka