• Aktualności
  • Kontakt
  • WYDAJ SWOJĄ TWÓRCZOŚĆ
     

    Wspomnienie po lotnisku samolotów pasażerskich w Giżycku

    Autor: Wieczorna
    Wodnosamolot Dornier DO-X FOTO: Bundesarchiv

    Do Giżycka przylatywał 12-silnikowy wodnosamolot  Dornier DO –X , który lądował na jeziorze Niegocin przywożąc 100 pasażerów. Uprawiano tutaj regularna komunikację lotniczą, a Giżycko miało swoje połączenia lotnicze, jak chcą niektórzy- z resztą Niemiec. 
     

    Największym spektakularnym wydarzenie lotniczym w latach 1929-1935 , godnym podkreślenia w dzisiejszych rozważaniach była komunikacja z Krainą Wielkich Jezior Mazurskich – utrzymywana z wykorzystaniem olbrzymiego jak na te czasy wodnosamolotu. 
    Wodnosamolot Dornier Do X kursując do Giżycka (Lötzen) i lądując na jeziorze Niegocin, przywoził ok. 100 pasażerów, rozlokowanych na 2 pokładach (wyższym dla VIP oraz na dolnym w kategorii turystycznej).

    wg http://mojemazury.pl/132711,Samolotem-na-Mazury-powrot-do-przeszlosci.html


    Łódź latająca Dornier DO-X była największym samolotem swoich czasów, lat 20. i 30. XX wieku. Wyposażona w 12 silników (6 ciągnących i 6 pchających), miała szerokość 48 m; długość 40 m; wysokość 10 m, masę startową 56 ton; zasięg 23 000 kilometrów przy prędkości przelotowej 175 km/h. Załogę tej maszyny stanowiło 14 ludzi i 60 - 100 pasażerów, z pełnym obciążeniem mogła osiągnąć pułap zaledwie 500 m

    wg http://ofg.pl/turystyka/w-1929-roku-istnialo-polaczenie-lotnicze-nowy-jork-gizycko-8105

    W 30-tych latach XX wieku komunikacja lotnicza na trasie; rzesza – prusy wschodnie – rosja sowiecka, była zapewniona przez wodno-samoloty i łodzie latające. Wszystko dlatego, że niemcy po wielkiej wojnie światowej, mieli zakaz budowy obiektów o charakterze militarnym, a lotniska do nich należały. Od 1922r., czyli od podpisania układu w Rapallo, kierunek tej komunikacji stał się bardzo ważny. W związku z tym w Giżycku, przy jeziorze Niegocin powstał spory port maszyn latających. Jednym z samolotów był wówczas duży wodno-samolot Dornier Do X, który został zbudowany zaledwie w trzech egzemplarzach. Maszyny były wyposażone w 12 silników. Pierwszy lot wykonano w 1929r., ale już w 1935r. samoloty zostały wycofane z eksploatacji z uwagi na niski poziom bezpieczeństwa. Teoretycznie maszyna zbierała na pokład 100 pasażerów, ale w rzeczywistości do samolotu zabierano 60 osób.

    wg http://www.polot.net/?p=131

     

    REKLAMA

    KOMENTARZE

    WYDANIA LOKALNE
    pokaż wszystkie PARTNERZY
    Zamojska Slupska.eu Dziennik WIeczorny.pl ZIelonogorska.pl Thorner.pl Zeitung Jeleniogorska.pl Datbiger Zeitung Kubuska,eu Kolobrzeska.pl Gazeta Łużycka Gazeta Warszawska Gazeta Gnieźnieńska Legnicka.eu Gazeta Grudziądzka Gazeta Tarnowska Lodzka Gazeta Radomska Łomżyńska Echa płockie Gazeta Białostocka Poselka.pl Stargard.eu Markuriusz polski
    Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka